سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در این روزها که هر بار از گوشه و کنار کشور، خبر آتش‌سوزی مدرسه‌ای یا تصادف سرویس مدارس شنیده می‌شود، بازگشایی یک روز تعطیل نیازمند فراهم کردن امکانات است؛ در غیر این صورت عدم برنامه‌ریزی مناسب در روز بدون کیف و کتاب، ممکن است به حوادث جبران‌ناپذیری بینجامد.

 بحث تعطیلی پنج‌شنبه‌ها به سال 89 باز می‌گردد و جلسات مکرری که برای تعطیلی پنج‌شنبه دبستان‌ها برگزار شد تا در نهایت مقرر شد که از 20 فروردین سال 90 طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در دبستان‌های داوطلب این طرح، اجرا شود.

در دستورالعملی که از سوی فاطمه قربان معاون آموزش ابتدایی وزیر وقت آموزش و پرورش به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شده بود، با اشاره به مصوبه هشتصد و سی و چهارمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ 5 اسفند 89 با موضوع «ساماندهی زمان آموزش در دوره ابتدایی»، آمده بود: «این مصوبه در زمان باقیمانده از سال تحصیلی جاری در مدارس «داوطلب» اجرا شود؛…؛در صورت تصویب اجرای این طرح (در مدت باقیمانده از سال تحصیلی جاری)، مراتب به صورت کتبی به اداره آموزش و پرورش مربوطه اعلام و از تاریخ 20 فروردین 90 نسبت به اجرای آن اقدام شود».

این طرح از مهر سال 90 در سراسر کشور اجرا شد و در آن سال، دبستان‌ها در روزهای پنج‌شنبه تعطیل شد که البته مورد استقبال تعداد زیادی از فرهنگیان مقطع ابتدایی نیز قرار گرفت؛ چرا که ساعات طولانی کار این معلمان  نسبت به معلمان سایر مقاطع بیشتر بود.

جزییات بیشتر در

* برنامه آموزشی و تربیتی هفتگی مدرسه منحصراً در 5 روز اول هفته سازماندهی و اجرا شود

اما مصوبه هشتصد و سی و چهارمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش چه بود که معاون آموزش ابتدایی وقت به آن استناد کرده است: این مصوبه در تاریخ 5 اسفند 89 با موضوع «ساماندهی زمان آموزش در دوره ابتدایی» تصویب شده بود که در آن آمده است: شورای عالی آموزش و پرورش به منظور مدیریت بهینه زمان آموزش و فراهم آوردن زمینه تحول‌آفرینی در فرایند تعلیم و تربیت و کیفیت‌بخشی به برنامه‌های آموزشی و تربیتی، طرح «ساماندهی زمان آموزش در دوره ابتدایی» را به شرح زیر تصویب می‌کند.

ماده «یک» این مصوبه با اشاره به اهداف طرح مذکور تصریح می‌کند: تقویت انگیزه و نشاط دانش‌آموزان برای فراگیری فزون‌تر، گسترش فعالیت‌های پرورشی و فوق‌برنامه برای رشد همه جانبه تربیتی دانش‌آموزان، انطباق بیشتر برنامه‌های آموزشی و تربیتی با شرایط سنی و ویژگی‌های روانی دانش‌آموزان، انعطاف‌پذیری برنامه‌ها و زمان آموزش متناسب با شرایط اقلیمی و منطقه‌ای، تقویت ارتباط مدرسه و خانواده و تحکیم تعامل عاطفی دانش‌آموزان با خانواده خویش و تقویت انگیزش و فراهم‌آوردن زمینه ارتقای تحصیلی و شایستگی‌های حرفه‌ای، شغلی و پژوهشی معلمان از جمله مهمترین اهداف این‌ طرح است.

ماده «2» مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش با موضوع «چگونگی اجراء» اظهار می‌دارد: برنامه هفتگی مدارس ابتدایی به میزان حداقل 800 جلسه در طول سال تحصیلی با رعایت جدول مواد درسی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش تنظیم و اجرا می‌شود.

در بند “یک ” ماده «2» این مصوبه با اشاره به نکات ضروری در تنظیم «برنامه هفتگی» دانش‌آموزان آمده است: برنامه آموزشی و تربیتی هفتگی مدرسه در قالب 25 جلسه آموزشی برای کلیه پایه‌های تحصیلی منحصراً در 5 روز اول هفته سازماندهی و اجرا شود.

همچنین، بر اساس بند “2 ” ماده «2» مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، زمان هر جلسه برای پایه‌های اول و دوم 45 دقیقه و برای پایه‌های سوم، چهارم و پنجم 50 دقیقه تعیین می‌شود.

بند “3 ” ماده «2» تأکید می‌کند: برای پایه‌های اول و دوم بعد از هر جلسه آموزشی 20 دقیقه و برای پایه‌های سوم، چهارم و پنجم 15 دقیقه زمان استراحت در نظر گرفته شود.

این مصوبه در بند “4 ” ماده «2» ادامه می‌دهد: روزانه 15دقیقه به مراسم آغازین و 20 دقیقه به اقامه نماز جماعت در مدارس اختصاص می‌یابد؛ بر این اساس، تلفیق زمان دو جلسه آموزش و حذف زمان استراحت بین آنها مجاز نخواهد بود.

مصوبه طرح «ساماندهی زمان آموزش در دوره ابتدایی» در ماده «3» اعلام می‌‌کند: زمان شروع و پایان ساعات کار روزانه مدارس برحسب شرایط جغرافیایی و افق محلی هر منطقه با پیشنهاد اداره کل آموزش و پرورش استان و تأیید شورای آموزش و پرورش استان ابلاغ می‌شود.

ماده «4» این مصوبه تصریح می‌کند: مدارس ابتدایی می‌توانند روزهای پنج‌شنبه برای طراحی و اجرای برنامه‌های آموزشی و تربیتی از قبیل «فعالیت‌های مکمل و فوق‌برنامه شامل اردوها، بازدیدها و فعالیت‌های ورزشی»، شرکت معلمان در گروه‌های آموزشی و آموزش‌های ضمن‌خدمت، ارتباط با خانواده‌ها، دوره‌های آموزش خانواده و نظایر آن دایر باشند.

ماده «5» مصوبه مذکور خاطرنشان می‌کند: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش موظف است گزارش ارزشیابی از اجرای این مصوبه را در پایان سال تحصیلی 91ـ1390 تهیه و به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه کند؛ بر اساس ماده «6»، زمان اجرای این مصوبه از مهرماه 1390 خواهد بود.

مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش با عنوان «ساماندهی زمان آموزش در دوره ابتدایی»، پس از امضا و تأیید از سوی رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی آموزش و پرورش، به وزارت آموزش و پرورش جهت اجرا ابلاغ شد.

* دانش‌آموزان باید 6 روز به مدرسه بروند

آنچه بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش مشخص است، برنامه آموزشی و تربیتی مدارس در 5 روز اول هفته انجام می‌شود و در روز پنج‌شنبه‌ها نیز مدارس می‌توانند برنامه‌‌های فوق برنامه داشته باشند و اجباری وجود دارد.

همین مصوبه و پیگیری‌های وزیر وقت آموزش و پرورش موجب شد که تقریباً اکثر مدارس کشور ( به جز مدارسی که برنامه‌های آموزشی فوق برنامه‌ و تربیتی دارند و برخی مدارس دو نوبته) در روزهای پنج‌شنبه تعطیل شوند که این موضوع تا امسال ادامه دارد.

اما امسال علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش نظر دیگری دارد؛ وی جدیداً اعلام کرده است که «در سال تحصیلی 93-94 تعطیلی پنج‌شنبه‌ها لغو خواهد شد و به جای آن یک روز جایگزین در هفته دانش‌آموزان بدون کیف‌ و کتاب به مدرسه می‌روند و فعالیت می‌کنند».

وی گفته است که برنامه این روز آزاد و به تشخیص مسئولان آن مدرسه است؛ البته آقای وزیر گفته است که کارگروهی از معاونت پرورشی آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، معاونت تربیت بدنی، معاونت‌های ابتدایی و متوسطه در حال بررسی این طرح است.

در این میان مشخص نیست که آیا نیازی هست که شورای عالی آموزش و پرورش دوباره مصوبه‌ای در خصوص لغو طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌ها باید داشته باشد یا خیر؟

از سویی رضایت معلمان نیز در اجرای این طرح شرط است؛ چرا که تعطیلی پنج‌شنبه‌ها مورد استقبال تعداد زیادی از معلمان ابتدایی واقع شده بود.

* بازگشایی یک روز تعطیل نیازمند فراهم کردن امکانات و الزامات است

والدین دانش‌آموزان نیز درباره تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس حرف‌های زیادی دارند؛ در سال اول اجرای تعطیلی پنج‌شنبه‌ها، مادران شاغل از جمله مخالفان این طرح بودند چرا که برنامه‌ای برای فرزندانشان در این روز نداشتند؛ از سویی به نظر می‌آید وزارت آموزش و پرورش هم هنوز برنامه‌ای برای پر کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان پس از دایر کردن روز پنج‌شنبه ندارد و صحبت‌های آقای وزیر به استناد کارگروهی است که هنوز در حال تصمیم‌گیری است.

در این روزهای سرد سال که هر بار از گوشه و کنار کشور، خبر آتش‌سوزی مدرسه‌ای یا تصادف سرویس مدارس شنیده می‌شود، بازگشایی یک روز تعطیل نیازمند فراهم کردن امکانات و الزامات است؛ در غیر این صورت عدم برنامه‌ریزی مناسب در روز بدون کیف و کتاب، ممکن است به حوادث جبران ناپذیری بینجامد.




ارسال در تاریخ دوشنبه 92/10/23 توسط محمدجوادبرزگری

اسلایدر